Montessori onderwijs

“Help mij het zelf te doen.”

Op de Bos en Duin School werken we volgens de visie van Maria Montessori. We geloven dat ieder kind van nature nieuwsgierig is en de drang heeft om te leren. Ons onderwijs sluit daarbij aan: kinderen krijgen ruimte om zelf te ontdekken, initiatief te nemen en verantwoordelijkheid te leren dragen — binnen een duidelijke structuur en een veilige omgeving.

Montessori-onderwijs betekent leren door te doen, leren van elkaar en leren op eigen tempo. Zo groeit elk kind uit tot een zelfstandig, betrokken en sociaal mens.

Maria Montessori beschreef de ontwikkeling van kinderen in verschillende fasen:

  • 0–3 jaar: De Scheppers
    Het kind neemt onbewust indrukken op en bouwt aan zijn persoonlijkheid. De omgeving biedt rijke ervaringen en ruimte om te voelen, te bewegen en te ontdekken.
  • 3–6 jaar: De Ontdekkers
    Het jonge kind leert door te handelen. In deze gevoelige periode oefent het met dagelijkse handelingen, taal en rekenen met concreet materiaal.
  • 6–9 jaar: De Verkenners
    Kinderen willen nu samen leren en onderzoeken. Ze ontdekken regels, afspraken en de wereld om hen heen.
  • 9–12 jaar: De Wetenschappers
    In deze fase gaan kinderen verbanden leggen, oorzaak en gevolg begrijpen en nadenken over hun plek in de wereld.
  • 12+: De Maatschappelijke Fase
    Leerlingen ontwikkelen zelfstandigheid, leren plannen, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen - als voorbereiding op hun toekomst in de samenleving.

Het montessori-materiaal

Het Montessori-materiaal is ontworpen om kinderen te helpen zelf te ontdekken en te begrijpen. Het is concreet, uitnodigend en vaak zelfcorrigerend. Daardoor ziet een kind zelf of iets ‘klopt’ en leert het door ervaring. Het materiaal stimuleert alle zintuigen en nodigt uit tot herhaling — zo verdiepen kinderen hun kennis en vaardigheid op natuurlijke wijze.

De voorbereide omgeving

In elk lokaal is alles overzichtelijk en op kindhoogte ingericht. De rust, orde en structuur nodigen uit tot leren. De leerkracht observeert en begeleidt elk kind individueel, in kleine groepjes of klassikaal, zodat het de juiste materialen en uitdagingen krijgt op het juiste moment. Vrijheid en verantwoordelijkheid horen bij elkaar. 

Over Maria Montessori

Maria Montessori (1870–1952) was de eerste vrouwelijke arts van Italië. Vanuit haar werk met kinderen ontdekte ze dat zij het beste leren in vrijheid, in een goed voorbereide omgeving. Haar onderwijsmethode verspreidde zich over de hele wereld. Ze vatte haar visie samen in één zin: “Help mij het zelf te doen.” Vandaag de dag vormt dat nog steeds de kern van ons onderwijs.

Waarom Montessori?

Montessori-onderwijs is méér dan leren lezen, schrijven en rekenen. Het gaat ook over plannen, samenwerken, doorzetten, zorg dragen voor jezelf en de wereld om je heen. Wij geloven dat kinderen het beste leren wanneer ze zich gezien voelen, vertrouwen krijgen en mogen groeien op hun eigen manier. Zo bereiden we ze voor op het leven; met hoofd, hart en handen.

Wilt u meer weten?

We vertellen u graag meer over ons montessorionderwijs en laten met trots onze school zien.Neem contact met ons op voor een rondleiding of informatiegesprek.